Wednesday, 19 September 2012

mesej dari Tuhan


Allah tidak menjadikan sesuatu peristiwa secara percuma, sebaliknya adalah untuk manusia mengambil iktibar daripadanya.Sifat manusia yang sering terlupa itu perlu sering di beri peringgatan agar tidak terpesong dari landasan sebagai seorang hamba.
Allah ingin memperinggatkan manusia bahawa Dia berkuasa melakukan sesuatu pada bila-bila masa sahaja.Allah boleh menggerakkan sebahagian daripada makhluknya untuk peringatan kepada manusia. Antaranya makhluk Allah adalah laut, angin, haba, hujan atau gunung ganang. Ilmu yang Allah berikan kepada kita amat sedikit sehingga secanggih mana pun alat yang mampu manusia cipta untuk meramal kejadian yang akan berlaku tetap tidak dapat mengatasi kuasa Allah swt.

Allah mahu manusia mengenali diri dan sedar akan kemampuan Allah Yang Maha Agung. Manusia diingatkan bahawa yang lebih kekal adalah akhirat. Jangan angkuh dengan apa yang di miliki kerana ia akan di tarik sekelip mata dan menjadikan kita merana dalam penuh hina. Mereka dialpakan dengan habuan dunia serta menganggap mati itu masih jauh lagi. Allah ingin mengingatkan, kudrat manusia itu sangat lemah dan rapuh.

Allah ingin mengingatkan manusia tentang kemusnahan total yang bakal berlaku. Dunia ini akan digoncang pada hari kiamat dan manusia jadi tidak menentu serta bingung lalu hancur bersama harta-harta mereka.Gempa yang berlaku baru bawah 10 sekala Richter, bagaimana pula jika berlaku pada 20 atau 40 atau 100 skala Richter? Maka bumi yang sangat kecil ini akan musnah dalam masa tiga hingga empat minit sahaja! bukit dan gunung ganang akan hancur menjadi debu. Bacalah Al-Quran yang banyak menceritakan tentang apa yang bakal berlaku dan pasti berlaku.

Paling penting dari kejadian bencana ialah Allah mahu mengingatkan manusia yang sesat dan enggan bertaubat agar kembali kepada ajaran Islam. Apakah perlu diturunkan bala di depan mata untuk membuatkan mereka sedar, itu pun jika mampu membuat mereka insaf dalam erti kata sebenar
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...