Wednesday 11 April 2012

Transformasi Najib , Transformasi Lipstik


Sejak mengambil alih kepimpinan negara pada 3 April 2009 banyak pengumuman yang dibuat oleh Datuk Seri Najib Tun Razak, kononnya ini satu transformasi. Boleh dikatakan setiap hari ada pengumuman atas nama transformasi. Ianya boleh dibaratkan lipstik dan  halwa telinga, yang isinya kosong. Transformasi n yang diuar-uarkan bukan perkara  dasar, ia hanya curahan dan umpanan duit semata-mata kepada rakyat untuk menyokong BN.

Transformasi yang diharapkan seperti memerangi rasuah, menghapuskan amalan pencabulan demokrasi, menghormati hak rakyat memilih kerajaan yang mereka suka tidak berlaku, gangguan ceramah oleh penyokong Umno terus berlaku, hak kebebasan bersuara tidak berlaku. Jadi apa yang ditransformasikan oleh Najib?


Ketika belia bercakap soal transformasi timbul soal perbelanjaan pertunanagan anaknya RM409,767 di Hotel Shagri-la. Kos untuk jamuan VIP seramai 36 orang RM18, 792 yang bernilai RM522.00  seorang. Najib riuh rata kampung dengan pemberian RM500 seorang, untuk 3.74 juta rakyat..Sedangkan Jamuan VIP satu malam RM522.00. Begitu juga Najib sambut hari jadi beliau dengan kos RM79,053.

Skim Saraan Perkhidmatan Awam (SBPA) terpaksa dibatalkan kerana perbicangan tidak masak. Itupun kerana takut kakitangan awam tolak BN di dalam pilihanraya nanti. Berapa banyak wang negara habis kerana membiayai kajian skim ini.

Selepas ini akan menyusul pula musibah yang akan menimpa kepada Felda, walaupun banyak pihak tidak bersetuju termasuk YM Tengku Razalei. Hamzah dan pegawai kanan Felda. Tetapi Najib lebih utamakan Isa Samad daripada Felda.

Najib masih mencabul demokrasi dan tidak hormat keputusan rakyat. Tindakan beliau memperuntuk kepada Selangor sebanyak RM2.9 bilion, bukan melalui kerajaan negeri adalah satu pencabulan federalisme.


Najib yang masih tidak memberi royalti gas kepada Kelantan sebanyak RM186 juta setahun. Beliau tidak bertenaga di dalam menghadapi kes NFC sebanyak RM250 juta. Kerana Datuk Sharizat Jalil pun mempunyai rahsia pemimpin Umno yang lain.


Transformasi najib tidak mengubah masalah rasuah. Tahun 2010 CPI Malaysia  4.4,  nombor 56 di belakang  Afrika Selatan yang mendapat markah 4.5.  Menurut Presiden Transparency International Malaysia, Datuk Paul Low Seng Kuan berkata amalan menganugerahkan projek mega serta kontrak tanpa tender terbuka atau bidaan kompetitif yang masih diteruskan, turut menyumbang kepada CPI Malaysia bagi 2010.
By : Ustaz Idris Ahmad
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Photobucket