Monday, 25 June 2012

Umum: Kemenangan Dr Morsi – Gendang Perjuangan, Bukan Loceng Rehat.

Picture by HalaqahMaya.Com

Dr Morsi, calon Presiden Mesir dari Parti Kebebasan dan Keadilan yang dikelolakan oleh Ikhwaanul Muslimin, telah secara rasminya diumumkan menjadi Presiden Mesir pertama pasca Revolusi Mesir 25 Januari 2011. Seluruh dunia yang bersama dengan perjuangan menuntut keadilan dan menumbangkan kezaliman, bergempita dengan rasa syukur atas kemenangan ini. Rata-rata manusia yang jiwanya masih lurus dan akalnya masih berada pada tempatnya, merasa klapang dan senang dengan kemenangan ini.
Kami di LangitIlahi.Com, tidak mahu ketinggalan merakamkan ucapan tahniah. Kepada Ikhwaanul Muslimin, kepada Dr Morsi dan semestinya, kepada yang memainkan peranan paling besar sekali atas kemenangan hari ini – Rakyat Mesir. Tanpa kami tinggalkan syukur dan rasa rendah diri kami kepada Allah SWT yang menggerakkan semua ini.
Namun apa yang lebih besar daripada kemenangan Dr Morsi hakikatnya adalah kesedaran kita.
Sesungguhnya bagi kami di LangitIlahi, kemenangan Dr Morsi adalah merupakan bunyi gendang perjuangan.
Bukanlah deringan loceng rehat.

Kita Teruskan Usaha-Usaha Kita. Dan Dr Morsi Meneruskan Usaha-usahanya.
Kita hidup dalam dunia global yang luas. Kemenangan di satu tempat, belum lagi bererti kemenangan di merata-rata tempat. Bahkan, pada realiti hari ini, kemenangan di sesebuah tempat itu sendiri belum bererti kemenangan penuh. Contohnya di Mesir, selepas ini Dr Morsi akan berhadapan dengan saki baki regim Mubarak pula di dalam pemerintahannya. Di Turki dahulu, Erdogan berhadapan dengan tentera Turki sendiri.
Bahkan, jika kemenangan di satu-satu tempat tersebut adalah kemenangan solid, ia tetap akan mendapat ancaman daripada Barat contohnya. Mereka tidak akan berdiam diri. Justeru, kita tidak patut berdiam diri juga. Tidak patut untuk kita berehat. Bahkan, apabila ada sesebuah kumpulan Islam menang di satu-satu kawasan, kita perlu memberikan sokongan kepadanya.
Bagaimana memberikan sokongan kepadanya? Dengan kita berusaha mengislah diri, serta mengislah keluarga dan masyarakat di tempat kita. Kemenangan Islam di sesebuah kawasan, perlu dibantu dengan kemenangan Islam di sesebuah kawasan yang lain. Barulah kemenangan itu mampu mencetus kekuatan yang sebenarnya.
Namun jika Dr Morsi dan partinya berusaha mengislah Mesir, dan kita di Malaysia berdiam diri membatu, sekadar bergembira dengan kemenangan Dr Morsi, dan tidak berbuat apa-apa, maka di manakah keuntungannya kemenangan Dr Morsi itu?
Di sini kita perlu perhatikan dengan teliti. Agar kita tidak tertipu dengan kemenangan ini.
Usaha mesti diteruskan, dan digencarkan lagi!

Ini Adalah Peperangan Nafas Panjang.
Hakikatnya, perjuangan antara hak dan batil adalah perjuangan nafas panjang. Semenjak Nabi Adam dan ibu kita Hawwa, diturunkan ke bumi angkara Iblis durjana, hinggalah ke hari kiamat nanti, peperangan antara hak dan batil ini akan berterusan.
Maka kita sepatutnya maklum akan hal ini, dan mempersiapkan bukan sahaja diri, bahkan menghasilkan pula pewaris-pewaris untuk meneruskan perjuangan kita nanti. Kita patut sibukkan diri kita dengan pelbagai projek kebaikan, menyusun pelbagai strategi, berfikir dengan kreatif dan kritis untuk meningkatkan kualiti perjuangan Islam.
Jangan fikir bahawa apabila kita mencapai sebuah kemenangan, maka kemenangan itu akan bertahan selama-lamanya. Ianya perlu dipertahankan. Ianya perlu diperkuatkan lagi. Diperkukuhkan.
Bukannya bersambil lewa, dan lemas dalam kemenangan.
Musuh-musuh Islam tidak akan duduk diam. Mereka mempunyai agenda. Mereka akan menyusuh perancangan. Maka apakah pantas bagi kita, orang-orang Islam, bergoyang kaki dan sekadar bergembira dengan kemenangan, lantas menanti untuk dikalahkan sekali lagi?

Penutup: Maka Marilah Jadikan Kemenangan Dr Morsi Ini Sebagai Pemacu Semangat Kita!
Bangunlah. Jangan fikir ini masa rehat kita.
Kami di LangitIlahi.Com mengajak agar kita bersama-sama menggunakan momentum ini, menggencarkan lagi segala usaha, dan memperhebatkan lagi segala urusan perjuangan kita. Mungkin kita tidak berjuang dengan senjata seperti raifal dan kereta kebal, tetapi kita tetap berjuang dengan senjata minda dan pergerakan.
Kita perhebatkan lagi usaha penyebaran Islam dalam bentuk akhlak, bentuk pemikiran yang kreatif, dalam bentuk yang harmoni, menghidupkan jiwa-jiwa agar menjadi subur kembali dengan kefahaman terhadap deen Allah SWT.
Ini bukan masanya lagi untuk kita berehat.
Rehat kita hanya di syurga nanti!
Ayuh!
Bangun, dan bergeraklah!
Mari Menjadi Hamba Ilahi!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...