Manusia  diciptakan Allah Taala dengan pelbagai sifat dan tingkahlaku yang  menunjukkan betapa berhajatnya mereka kepada bantuan dan pertolongan.  Sifat-sifat seperti resah gelisah, takut, kecewa, bosan, malas dan  sebagainya adalah gambaran kelemahan diri manusia itu sendiri yang  diciptakan sebagai hamba Allah. Kelemahan dan sifat serba kekurangan ini  boleh mendedahkan manusia kepada keadaan murung dan berputus asa yang  akhirnya akan membawa mereka kepada hilang pergantungan dengan rahmat  Allah Taala. Sabda Rasulullah s.a.w:
إن لكل عمل شِرَّة، ولكل شِرَّة فترة
Maknanya: “Sesungguhnya bagi setiap amalan ada masa  bersungguh(cergas) dan setiap kecergasan ada masa jemu…”. Hadis riwayat  Ahmad, Ibnu Khuzaimah, Ibnu Hibban dan Al-Tirmizi.
Suasana persekitaran, pergaulan, kejahilan, kecintaan kepada dunia dan  tiadanya murabbi adalah antara faktor kemurungan dan kebosanan dalam  melaksanakan perintah Allah Taala. Ia samada berkaitan dengan ibadah  mahupun dalam kerja-kerja dakwah. Keadaan ini adalah perlu diberikan  perhatian kerana bimbang ia akan menjadikan seseorang itu hilang rasa  nikmat beribadah dan berjuang di jalan Allah. Kertas kerja ini akan  memberikan fokus perbincangan kepada kebosanan di dalam amal Islami yang  sering melanda amilin dalam dakwah yang akhirnya menjejaskan gagasan  yang telah digariskan di dalam perjuangan.
Definisi ’Al-futur’
Menurut Mukhtar Al-Sihhah, Al-Futur itu bererti lemah, tumpul. Manakala  Al-Raghib Al-Asfahani di dalam Mufaradat Al-Quran menyatakan bahawa erti  Al-Futur ialah diam selepas bergerak cergas, lembut selepas keras dan  lemah selepas kuat.Ibnu Hajar rahimahullah berkata bahawa Al-futur ialah:
”
Maksudnya:Bosan, berat untuk melakukan sesuatu dan orang lari  darinya selepas awalnya suka kepadanya. Ia adalah penyakit yang menimpa  sebahagian hamba, para daie dan penuntut ilmu. Seseorang itu akan jadi  lemah, bertangguh dan malas. Seterusnya meninggalkan dari melakukan  sesuatu selepas awalnya ia bersungguh dan cergas. Di dalam Al-Quran  Allah Taala memuji para MalaikatNya dengan berfirman: (( Mereka (para  Malaikat) bertasbih malam dan siang tanpa jemu )).
Sebab-sebab Al-Futur dalam Dakwah.
Bagi seseorang yang terlibat dengan gerakan dakwah ia tidak boleh  lari dari sifat sebagai manusia biasa yang terdedah kepada kebosanan dan  kejemuan dalam dakwah. Bahkan para sahabatpun ada yang bertanya kepada  Rasulullah s.a.w bilakah kemenangan akan tiba kerana sudah bosan dengan  tentangan hebat dari golongan musyrikin. Dalam dakwah kebosanan berlaku  samada akibat dari kelewatan mendapat kemenangan atau berpunca dari  terjadi berbagai ujian yang berat kepada pejuang Islam. Allah Taala  berfirman dalam surah Al-Taubah ayat 42, yang maksudnya:
“Kalau yang kamu serukan kepada mereka itu keuntungan yang mudah  diperolehi dan perjalanan yang tidak seberapa jauh, pastilah mereka  mengikutimu, tetapi tempat yang dituju itu amat jauh terasa oleh mereka.  mereka akan bersumpah dengan (nama) Allah: “Jikalau kami sanggup  tentulah kami berangkat bersama-samamu.” Mereka membinasakan diri mereka  sendiri dan Allah mengetahui bahawa sesungguhnya mereka benar-benar  orang-orang yang berdusta”.
Kebosanan dan kejemuan dalam dakwah adalah berpunca dari dua faktor utama iaitu faktor-faktor dalaman dan faktor-faktor luaran:
A. Faktor-faktor dalaman
1) Kejahilan yang menimbulkan keraguan kepada kesahihan tanzim.
2) Lemah amal ibadah.
3) Kurang mengamalkan sunnah dalam kehidupan harian.
4) Berlumba memperolehi populariti dalam dakwah.
5) Tidak berdisiplin dan kerja tidak tersusun.
6) Sentiasa berburuk sangka sesama ikhwah.
7) Tidak menghadiri tarbiah.
8) Tidak menghadiri aktiviti jamaah.
9) Tidak bersederhana/melakukan sesuatu secara melampau.
10)  Tiadanya aktiviti Istirahah Al-Nafs.
B. Faktor-Faktor Luaran
1) Jamaah tidak memberikan peningkatan kepada diri.
2) Ikhwah dalam jamaah tidak bersifat terbuka.
3) Tanzim yang bercelaru.
4) Aktiviti yang membosankan.
5) Kepimpinan yang tidak memberikan contoh yang baik.
6) Perpecahan dalam jamaah.
7) Serangan bertubi-tubi dari musuh.
8) Kemewahan hidup yang menamkan rasa selesa dengan apa yang ada.
9) Pengaruh wanita.
10) Pengaruh keluarga dan anak-anak.
11) Tekanan di tempat kerja.
12) Kekalahan dalam peperangan dengan musuh.
Faktor-faktor di atas adalah penyebab kepada timbulnya Al-Futur di  dalam diri pejuang-pejuang Islam. Sebagai contoh ialah kekalahan, ia  boleh menyebabkan hilang keyakinan untuk meneruskan perjuangan seperti  berlaku di dalam perang Uhud. Apabila umat Islam ditimpa kekalahan,  ramai yang mula kecewa, hilang keyakinan dan rasa bimbang dengan  masadepan Islam. Lalu Allah Taala menjelaskan sendiri mengapakah  kekalahan berlaku dengan firmanNya, yang maksudnya:
“Dan Mengapa ketika kamu ditimpa musibah (pada peperangan Uhud),  padahal kamu Telah menimpakan kekalahan dua kali ganda kepada  musuh-musuhmu (pada peperangan Badar), kamu berkata: “Darimana datangnya  (kekalahan) ini?” Katakanlah: “Itu dari (kesalahan) dirimu sendiri”.  Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu.
Dan apa yang menimpa kamu pada hari bertemunya dua pasukan, Maka (kekalahan) itu adalah dengan izin (takdir) Allah, dan agar Allah mengetahui siapa orang-orang yang beriman. Surah Ali-Imran : 165-166.
Dengan turunnya ayat di atas barulah para sedar bahawa kekalahan yang  berlaku adalah berpunca dari kelakaun mereka sendiri yang tidak  menuruti arahan Rasulullah s.a.w. Lantas selepas daripada itu mereka  tidak lagi mengulangi kesalahan yang sama dan akhirnya Allah Taala  kurniakan kemenangan dengan pembukaan Kota Mekah yang berlaku secara  aman.
Penyelesaian.
Bagi menyelesaikan dan merawat penyakit Al-Futur yang menimpa ahli  jamaah Islam maka terdapat beberapa tip yang boleh dijadikan sebagai  panduan iaitu:
1) Membaca Al-Quran yang mengisahkan kesusahan perjuangan Anbiya.
2) Membaca Sirah Rasulullah s.a.w.
3) Membaca sejarah pejuang Islam masa silam.
4) Solat berjamaah.
5) Tingkatkan amalan sunat.
6) Hidupkan sunnah dalam kehidupan.
7) Meninggalkan amalan makruh.
8) Kurangkan menonton TV.
9) Selalu bersama solihin.
10) Hadiri majlis ilmu.
11) Selalu berhubung dengan ahli jamaah.
12) Amalkan pengurusan diri dan berdisiplin.
13) Menjaga masa.
14) Kreatif mempelbagaikan aktiviti jamaah.
15) Mengamalkan kesatuan fikrah dan kesatuan amal.
16)     Libatkan semua peringkat ahli jamaah Islam dengan tarbiah.
Kesimpulan.
Para Qiadah dalam jamaah Islam seharusnya bersifat peka terhadap  perkembangan di kalangan ahli-ahli jamaah Islam yang mempunyai tingkah  laku dan kecenderungan yang pelbagai. Kebijaksanaan qiadah amat perlu  bagi memastikan faktor-faktor yang membawa kepada Al-futur dalam dakwah  dapat ditangani dengan sebaiknya agar intima di dalam jamaah bukan  sahaja kerana kebenaran yang dibawa tetapi kerana keseronokan  bersama-sama memperjuangkan Islam. Qiadah yang tidak sensitif dengan  perkara-perkara seumpama ini akan membawa kepada kecenderungan ahli  jamaah meninggalkan perjuangan Islam.
