Solat Terawih: Sejarah – Hukum – Kaifiat
by Abu Anas Madani
Segala puji bagi Allah yang menjadikan kita dikalangan orang-orang yang
beriman. Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan yang layak disembah melainkan
Allah, dan aku bersaksi bahawa Nabi Muhammad saw itu pesuruh Allah.
Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad saw, ahli
keluarganya dan sahabat-sahabatnya.
Alhamdulillah, bulan
Ramadhan kembali menemui kita. Banyak ilmu yang perlu kita ulangkaji
berkenaan amalan-amalan di dalam bulan Ramadhan, agar kita dapat
memperoleh manfaat dan ganjaran yang sepenuhnya pada bulan yang mulia
ini.
Risalah ringkas ini akan membincangkan tentang “Solat Terawih” dan perkara yang berhubung kait dengannya.
Berkenaan keutamaan solat ini, Abu Hurairah r.a. menerangkan bahawa
Rasulullah saw menganjurkannya pada malam Ramadhan dengan anjuran yang
bukan berupa perintah yang tegas. Baginda bersabda:
((مَنْ قَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا، غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ)) [متفق عليه]
Maksudnya: “Sesiapa yang berdiri (beribadat) pada malam Ramadhan kerana
iman dan mengharapkan ganjaran (daripada Allah), diampunkan
dosa-dosanya yang telah lepas.” [Sahih Muslim, no: 759]
Takrif Solat Terawih:
Menurut bahasa (lughah): Terawih bermaksud berehat, bersenang-senang, melapangkan nafas dan seumpamanya.
Menurut istilah: Terawih ialah ibadat solat yang dilakukan pada waktu
malam di bulan Ramadhan. Bermula waktunya selepas solat isya’ dan
berakhir dengan masuk waktu subuh, tidak termasuk sunat ratibah isya’
dan solat witir.
Dinamakan terawih kerana orang yang melakukannya akan berehat selepas empat rakaat (dua salam).
Solat terawih termasuk solat tahajjud atau solatul-lail dengan membaca
al-Fatihah pada setiap rakaat dan membaca ayat-ayat atau surah daripada
al-Quran.
Waktu Melakukan Solat Terawih.
Sebagaimana hadis Rasulullah saw di atas: “Sesiapa berdiri (beribadat)
pada malam Ramadhan…”. Berdasarkan hadis ini, tempoh menunaikan solat
terawih ialah sesudah masuk waktu solat isyak sehingga sebelum masuk
waktu solat subuh. Ini bererti sesiapa yang tidak dapat melakukannya
pada awal malam boleh melakukannya pada pertengahan atau akhir malam.
Hukum Solat Terawih
Solat terawih hukumnya sunat mu’akad, iaitu amalan sunat yang amat
dituntut. Rasulullah saw telah menganjurkannya dengan arahan yang tidak
tegas, bererti hukumnya adalah sunat dan tidak wajib.
Sejarah Terawih:
Ummul Mukminin Aishah ra, meriwayatkan bahawa Rasulullah saw melakukan
solat terawih di masjid beberapa malam (ada yang mengatakan empat
malam) dalam bulan Ramadan bersama-sama para sahabat. [HR Bukhari dan
Muslim].
Pada malam kelima dan seterusnya hingga ke akhir bulan
Ramadan, Baginda melakukan ibadat ini di rumah. Ini kerana Baginda saw
bimbang para sahabat tersalah anggap dan menjadikannya sebagai solat
fardu dan sudah tentu sukar bagi mereka untuk melakukannya.
Abi
Zar t meriwayatkan Nabi saw bangun bersolat bersama-sama mereka pada
malam 23 sehingga satu pertiga malam, dan pada malam ke 25 sehingga
separuh malam. Para sahabat berkata kepada Baginda saw: “Kalaulah tuan
terus sempurnakan saki baki malam kami dengan solat sunat”. Maka Nabi
saw bersabda:
((إِنَّهُ مَنْ قَامَ مَعَ الإِمَامِ حَتَّى يَنْصَرِفَ، كُتِبَ لَهُ قِيَامُ لَيْلَةٍ)) [الترمذي، صحيح]
Maksudnya: “Sesiapa yang berdiri (bersolat terawih) bersama imam
sehingga dia (imam) beredar (selesai), dituliskan baginya ganjaran orang
yang Qiyam semalaman (seumpama bersolat sepanjang malam).” [HR
At-Tirmizi, sahih].
Imam Ahmad mengamalkan hadis ini dan beliau
bersolat bersama imam sehingga selesai dan beliau tidak akan beredar
sehinggalah imam beredar.
Berkata sebahagian ulama’: “Sesiapa
yang bangun solat separuh malam bersama imam seumpama dia telah bangun
solat sepenuh malam.”
Menurut hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu
Khuzaimah dan Ibnu Hibban dari Jabir ra bahawa Nabi Muhammad saw
melakukan solat terawih sebanyak lapan rakaat, setelah itu diikuti solat
witir.
Khalifah Umar bin Al-Khatab ra ialah orang pertama
yang mengerah umat Islam menunaikan solat terawih secara berjamaah di
bawah pimpinan Ubai bin Kaab ra.
Solat terawih dilakukan
berjemaah pada setiap malam Ramadhan selepas solat isyak sebanyak 20
rakaat dan ditambah dengan tiga rakaat solat witir.
Cara Perlaksanaan Solat Terawih.
Solat Terawih boleh dilaksanakan secara berjamaah atau bersendirian.
Berjamaah adalah lebih afdal merujuk kepada anjuran Rasulullah saw
seperti hadis di atas.
Namun jika menghadapi kesempitan untuk
melaksanakannya secara berjamaah, maka dibolehkan melaksanakannya secara
bersendirian. Rasulullah saw sendiri pada zaman baginda adakala
melaksanakannya secara berjamaah dan adakala secara bersendirian. Ini
bagi memberi kelapangan bagi umat, seandainya mereka menghadapi
kesempitan masa atau tenaga.
Menurut imam Al Ghazali rh
walaupun solat terawih boleh dilaksanakan secara sendirian tanpa
berjemaah, solat terawih yang dilakukan secara berjemaah lebih afdal,
sama seperti pendapat Umar r.a. yang mengingatkan bahawa sebahagian
solat nawafil telah disyariat dalam solat berjemaah.
Bilangan Rakaat Solat Terawih.
Solat terawih boleh dilaksanakan dalam jumlah lapan atau dua puluh
rakaat, diiikuti dengan solat sunat witir. Kadangkala timbul persoalan
berkenaan jumlah rakaat solat terawih yang sepatutnya dilaksanakan,
lapan atau dua puluh rakaat?
Persoalan jumlah rakaat bagi solat
terawih telah menjadi tumpuan para ilmuan Islam sejak dari dulu. Mereka
telah mengkaji dalil-dalil yang ada serta membandingkan antara pelbagai
pandangan yang wujud. Hasilnya membuahkan tiga pendapat. Pendapat
pertama: Jumlah rakaat solat terawih ialah 8 rakaat diikuti dengan 3
rakaat solat witir. Pendapat kedua: Jumlahnya ialah 20 rakaat diikuti
dengan 3 rakaat solat witir. Pendapat ketiga: Jumlahnya tidak
ditentukan. Seseorang itu bebas melaksanakan solat terawih dengan jumlah
rakaat yang dipilihnya, kemudian ditutupi dengan solat witir.
Ketiga-tiga pendapat di atas memiliki dalil dan hujah di sebaliknya dan
kita boleh memilih mana-mana pendapat di atas. Yang penting, kita perlu
menghormati orang lain seandainya mereka memilih pendapat yang berbeza
dengan kita.
Ibnu Umar ra menceritakan: Seorang lelaki datang bertanya Rasulullah saw tentang solat malam. Sabda Nabi saw:
صَلاةُ اللَّيْلِ مَثْنَى مَثْنَى، فَإِذَا خَشِيَ أَحَدُكُمْ الصُّبْحَ صَلَّى رَكْعَةً وَاحِدَةً تُوتِرُ لَهُ مَا قَدْ صَلَّى.
Maksudnya: “Solat malam ialah dua rakaat, dua rakaat. Apabila kamu
bimbang masuk waktu subuh maka solatlah satu rakaat, menjadikan bilangan
witir (ganjil) bagi rakaat yang telah engkau solat” [HR: Bukhari].
Rasulullah saw tidak menyebut bilangan rakaat solat malam, malam pula
panjang masanya, boleh dilakukan banyak solat, ini menunjukkan bahawa
bilangan tidak dihadkan sekadar kepada 8 atau 20 rakaat.
Berkata Imam Asy-Syafie: “Aku telah melihat orang ramai mendirikan solat
terawih di Madinah 39 rakaat, di Makkah 23 rakaat, ini bukanlah satu
perkara yang sempit (terikat dengan bilangan).”
Katanya lagi:
“Jika mereka panjangkan qiyam berdiri (dengan bacaan al-Quran),
kurangkan rakaat adalah baik. Sekiranya mereka membanyakkan sujud
(rakaat) dan meringankan berdiri (ringkaskan bacaan) juga adalah baik.
Tetapi yang pertama adalah lebih aku sukai.”
Pada umumnya
masyarakat Islam di Malaysia mendirikan solat terawih sebanyak 20 rakaat
tetapi ada juga yang hanya menunaikan sekadar lapan rakaat. Terpulang
kepada masing-masing untuk menunaikan ibadat ini mengikut kemampuan dan
keikhlasan diri sendiri terhadap Penciptanya. Yang pentingnya ialah
selesaikan solat bersama imam, tidak hanya setakat separuh jalan.
Antara Kualiti dan Kuantiti.
Persoalan yang lebih penting dalam solat terawih ialah cara
melaksanakannya. 8 atau 20 rakaat, yang penting ialah membaca surah
al-Fatihah dan bacaan-bacaan solat yang lain dengan sempurna, betul dan
khusyuk. Jangan disingkatkan, jangan dibaca senafas dan jangan dibaca
dengan tujuan mengejar jumlah rakaat.
Demikian juga dengan
toma’ninah dalam solat, jadi yang penting ialah kualiti dan bukan
kuantiti. Maka pastikan ia dilaksanakan secara baik (kualiti) dan tidak
sekadar mengejar rakaat yang banyak (kuantiti).
Antara aspek kualiti yang sering ditinggalkan ialah:
1. Meninggalkan bacaan al-Qur’an secara tartil, iaitu sebutan
kalimah-kalimah al-Qur’an secara jelas berdasarkan disiplin tajwid yang
betul. Allah s.w.t. memerintah kita: “Dan bacalah al-Qur’an dengan
tartil.” [Surah al-Muzammil:4]
2. Meninggalkan bacaan doa
iftitah sebelum al-Fatihah dan bacaan surah-surah selepas al-Fatihah.
Ini satu kerugian kerana bacaan-bacaan itu memberi ganjaran pahala yang
amat besar.
3. Mengabaikan toma’ninah, iaitu kekal di dalam
sesuatu posisi solat seperti rukuk, iktidal, sujud dan duduk di antara
dua sujud. Tempoh kekal di dalam sesuatu posisi ialah sehingga bacaan
dalam posisi itu dapat dilengkapkan dengan betul dan sempurna jumlahnya.
Pernah seorang lelaki bersolat tanpa toma’ninah pada zaman Rasulullah
saw. Melihat cara solat lelaki itu, Rasulullah saw memerintahkan beliau
untuk mengulanginya [Sahih al-Bukhari, no: 757]. Tindakan Baginda itu
menunjukkan toma’ninah ialah syarat sah solat. Sesiapa yang
meninggalkannya bererti solatnya, sama ada solat terawih atau selainnya,
adalah tidak sempurna.
4. Tidak mengambil berat tentang
melurus dan memenuhkan saf solat. Masing-masing sibuk mengejar rakaat,
sedangkan Rasulullah saw telah memberi peringatan agar menjaga saf
dengan sempurna dalam sabdanya:
لَتُسَوُّنَّ صُفُوفَكُمْ أَوْ لَيُخَالِفَنَّ اللَّهُ بَيْنَ وُجُوهِكُم .
Maksudnya: “Luruskan saf-saf solat kamu atau Allah akan tukarkan
wajah-wajah kamu (hati-hati kamu berpecah dan tidak bersatu).” [HR
Bukhari].
Sabda Baginda saw lagi:
سَوُّوا صُفُوفَكُمْ فَإِنَّ تَسْوِيَةَ الصُّفُوفِ مِنْ إِقَامَةِ الصَّلاةِ
Maksudnya: “Luruskan saf-saf solat kamu, kerana saf yang lurus itu di antara tanda kesempurnaan solat.” [HR Bukhari].
Berdasarkan perbincangan di atas, sama-samalah kita jadikan solat
terawih pada tahun ini dan tahun-tahun akan datang dilaksanakan
berdasarkan kualiti dan bukannya kuantiti.
Semoga semua amalan baik kita diterima oleh Allah swt.
Sekian.
ِِِAkhukum, Abu Anas Madani.
Pondok Sungai Durian, 4 Ramadhan 1430H.
Rujukan:
- التراويح أكثر من ألف عام في مسجد النبي عليه الصلاة والسلام. – الشيخ عطية محمد سالم.
- حكم التراويح والزيادة فيها على إحدى عشرة ركعة. – دكتور عبد الرحيم الهاشم، دار ابن الجوزي، 1426هـ.
- تيسير الفقه في ضوء القرآن والسنة (فقه الصيام) دكتور يوسف القرضاوي.