Monday 20 February 2012

Zina; Punca, Kesan & Hukum


بسم الله الرحمن الرحيم.
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين
نبينا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين، وبعد

Zina adalah dosa yang sangat besar dan sangat keji serta seburuk-buruk jalan yang ditempuh oleh seseorang berdasarkan firman Allah SWT.

 { وَلا تَقْرَبُوا الزِّنَا إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلا }

Maksudnya: “Dan janganlah kamu mendekati zina, kerana sesungguhnya zina itu adalah faahisah (perbuatan yang keji) dan seburuk-buruk jalan (yang ditempuh oleh seseorang)” [Al-Israa: 32] 

Para ulama menjelaskan bahawa firman Allah SWT: “Janganlah kamu mendekati zina”, maknanya lebih dalam daripada perkataan: “Janganlah kamu berzina” yang bermaksud: Dan janganlah kamu mendekati sedikit pun juga daripada zina. [Tafsir Al-Qurthubiy, Juz 10 hal. 253]

Yakni: Janganlah kamu mendekati apa-apa yang berhubung dengan zina dan membawa kepada zina apalagi sampai berzina. [Al-Aluwsiy, Tafsir Ruhul Ma’aaniy Juz 15 hal. 67-68, Tafsir al-Bahrul Muhith Juz 6 hal. 33]

Maksud:
1) Faahisyah: Maksiat yang sangat buruk dan keji.
2) Saa’a sabiila: Jalan yang buruk. kerana akan membawa orang yang melakukannya ke dalam neraka.

Tidak ada perselisihan di antara para ulama bahawa zina termasuk Al-Kabaa’ir (dosa-dosa besar) berdasarkan ayat di atas dan sabda Nabi saw yang mulia.

Fakta:
 
• Pada tahun 2008, dilaporkan terdapat lebih 250,000 sijil kelahiran tanpa nama bapa dikeluarkan.
• Menurut sumber berita, Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) sudah mengeluarkan 257,411 sijil kelahiran yang didaftarkan tanpa dicatatkan nama bapa dari 2000 hingga Julai 2008.
• Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar, berkata pendaftar tidak boleh mencatatkan nama bapa dalam sijil kelahiran bagi anak-anak tidak sah taraf iaitu anak-anak luar nikah, kecuali atas permintaan bersama ibu dan orang yang mengaku dirinya sebagai bapa, selaras dengan peruntukan Seksyen 13 Akta Pendaftaran Kelahiran dan Kematian 1957 atau Akta 299. [BH, 29/10/08].
• Maka secara purata:
 kira-kira 28,000 lebih kes berlaku dalam setahun.
 2,500 kes dalam sebulan.
 78 kes dalam sehari!
 Satu kes pendaftaran bagi setiap 17min 17saat. 

Ini adalah hasil perzinaan yang menyebabkan kehamilan dan yang didaftarkan. Bagaimana dengan kelahiran yang tidak didaftarkan? Berapakah jumlah sebenar bayi-bayi yang dibuang/bunuh begitu sahaja, samada yang dijumpai atau yang tidak dijumpai? Wallahua’lam.

Bagaimana pula agaknya, jika dibayangkan dengan aktiviti zina yang tidak menyebabkan kehamilan? Berapa ramai agaknya jika kita andaikan, sekadar andaian sahaja, jika 1 kehamilan tersebut adalah nisbah bagi hasil daripada 10 perzinaan? Tentu jumlah yang terhasil adalah lebih besar, iaitu kira-kira:
 780 kes zina dalam sehari, atau
 lebih 280,000 kes zina dalam setahun, atau
 lebih 2.5 juta kes zina antara 2000-2008!!!

((اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ زَوَالِ نِعْمَتِكَ، وَتَحَوُّلِ عَافِيَتِكَ، وَفُجَاءَةِ نِقْمَتِكَ، وَجَمِيعِ سَخَطِكَ)) [رواه مسلم]
يقول الشاعر: أصونُ عِرضِي بمالي لا أبدّدُه – لا بارك الله بعدَ العرضِ في المال.
Menjaga Kehormatan Diri, keturunan termasuk dalam perkara asas (Adh-Dharuriyyat) yang wajib dijaga.
 
Tanda-tanda Kiamat:

1-Akhir Zaman dan Bahaya Zina, Penzina serta Anak Zina:

عَنْ ‏ ‏أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ ‏ ‏قَالَ ‏: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ‏: ‏((إِنَّ ‏ ‏مِنْ ‏ ‏أَشْرَاطِ السَّاعَةِ ‏‏أَنْ يُرْفَعَ الْعِلْمُ، وَيَثْبُتَ الْجَهْلُ، وَيُشْرَبَ الْخَمْرُ، وَيَظْهَرَ الزِّنَا)). رواه البخاري ومسلم
Maksudnya: “Sesungguhnya antara tanda-tanda kiamat itu ialah; diangkat ilmu (agama), tersebar kejahilan (terhadap agama), arak diminum (secara berleluasa), dan zahirnya zina (secara terang-terangan)”. [HR: Al-Bukhari no. 78, Muslim no. 4824]

Huraian Hadis:
Antara tanda-tanda kiamat ialah ramai orang yang jahil terhadap agama, serta arak dan zina bermaharajalela. Dalam hadis lain, dengan isnad yang sahih, ditambah; amalan riba. Nabi SAW bersabda:

{ بَيْنَ يَدَيْ السَّاعَةِ يَظْهَرُ الزِّنَا، وَالرِّبَا، وَالْخَمْرُ }
[رواه الطَّبَرَانِيُّ بِسَنَدٍ صَحِيحٍ. الزواجر عن اقتراف الكبائر].
Maksudnya: “Di ambang kiamat nanti, akan zahir zina, riba dan juga arak”.

Zina, arak dan riba adalah 3 unsur kejahatan yang berlaku kerana sifat jahil. Tidak semestinya bermaksud mereka jahil tentang hukum haramnya, kerana ramai yang tahu akan keharamannya namun masih tetap melakukannya.

Sifat jahil tersebut dapat dimaksudkan sebagai jahil terhadap Allah SWT kerana jauhnya diri mereka daripada-Nya serta kerasnya hati mereka, hinggakan tanpa rasa takut melakukan apa yang dilarang oleh Allah SWT dan meninggalkan apa yang disuruh oleh-Nya (walaupun mereka memiliki sijil pengajian Islam).
 
2- Banyak Anak Zina Dilahirkan:
 
Ummul Mukminin Maimunah RA berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda:

عَنْ مَيْمُونَةَ ل عن النبي : ((لاَ تَزَالُ أُمَّتِي بِخَيْرٍ مَا لَمْ يَفْشُ فِيهِمْ وَلَدُ الزِّنَا، فَإِذَا فَشَا فِيهِمْ وَلَدُ الزِّنَا أَوْشَكَ أَنْ يَعُمَّهُمُ اللهُ بِعِقَابٍ)) رواه أحمد “حسن”.
“Umatku akan terus berada dalam kebaikan selama tidak tersebar luas anak zina di kalangan mereka. Apabila anak zina tersebar luas di kalangan mereka, maka hampir sahaja Allah akan menurunkan azab siksa kepada mereka seluruhnya.” [Riwayat Ahmad, kata al-Munziri - 3/265: isnadnya Hasan]
 
3- Berzina secara terangan:

Maka, benarlah sabda Nabi SAW bahawa tanda hampirnya kiamat ialah banyaknya berlaku perzinaan. Kes-kes zina pada yang asalnya dilakukan secara tersembunyi, namun di akhir zaman nanti perzinaan tidak lagi dilakukan secara tersembunyi tetapi secara terang-terangan.

Daripada ‘Abdullah bin ‘Amru bin al-‘As RA, sabda Nabi SAW:

عن عبد الله بن عمرو قال: ((لا تقوم الساعة حتى يتسافدوا في الطريق تسافد الحمير)) قلت: إن ذلك لكائن؟ قال: ((نعم؛ ليكوننّ)) [السلسلة الصحيحة - مختصرة – رقم: (2724) (صحيح)
ومعنى: (يتسافدون ويتهارجون: أي يجامع الرجال النساء بحضرة الناس كما يفعل الحمير ولا يكترثون لذلك]
Maksudnya: “Tidak akan berlaku kiamat itu sehingga orang berzina di jalanan sebagaimana keldai. Aku bertanya: Sesungguhnya itu akan terjadi? Jawab baginda: Ya, nescaya akan terjadi”. [Riwayat Ibn Hibban, al-Bazzar dan al-Tabarani, hadis sahih]

Jika ramainya penzina dan anak zina, maka munasabahlah dengan perkhabaran Nabi SAW, bahawa kiamat dibangkitkan (berlaku) hanya ke atas orang-orang keji dan tidak mengenal Allah SWT.

4- Remaja dan Gejala Zina:

Gejala zina di kalangan remaja di negara kita pada hari ini berada dalam tahap yang sangat membimbangkan. Ada remaja yang masih dibangku sekolah lagi mengaku telah beberapa kali mengadakan hubungan seks bebas (berzina) dengan teman perempuan. Bagaimana agaknya dengan yang tidak mengaku?
Sekarang pula sudah ada cadangan untuk mengadakan sekolah khas untuk ibu mengandung luar nikah, maka jangan terkejut hari ini kalau anda menemui sekolah yang peratus besar pelajarnya adalah anak zina!
 
Antara Punca / sebab:

Antara faktor-faktor penyebab kepada gejala ini ialah gaya hidup yang begitu jauh dengan gaya hidup sihat sebagai seorang muslim sejati.

Kebanyakannya bermula dan berpunca daripada:

1) Gaya hidup meniru orang barat / kafir.
2) Institusi keluarga yang tidak stabil; masing-masing membawa diri.
3) Masyarat yang tak peduli dengan suasana persekitaran.
Begitu ramai remaja/pelajar yang terlibat dengan kegiatan sosial yang tidak bermoral, sama ada terlibat dengan lumba haram, pergaulan bebas, hiburan melampau, rokok, dadah, gam, ecstacy, ice, arak dan sebagainya.

Situasi sosial dan hidup moden dalam masyarakat kita pada hari ini juga sebenarnya memarakkan lagi gejala zina, di mana berleluasanya budaya wanita yang mendedah aurat, berpakaian menjolok mata, penyebaran majalah-majalah yang mengghairahkan, video-video lucah, filem-filem berbentuk seksual, bahan-bahan seks yang penuh di dalam internet, handphone serta lain-lain media.

Gaya hidup moden sekarang banyak mendedahkan remaja kepada fenomena ini yang mendorong kepada hidup bebas, berpasangan dan pergaulan tanpa batas. Ini ditambah dengan faktor rangsangan nafsu syahwat, hasutan syaitan, dan dorongan budaya barat yang buruk. Amalan hidup mereka ini dapat membawa kepada kerosakan dan kemusnahan diri mereka, baik di dunia mahupun di akhirat. Justeru, remaja perlu disedarkan tentang akibat buruk dan bahaya yang akan berlaku hasil tingkahlaku dan perbuatan mereka ini.
 
Penyakit SMS / Facebook:

عن أبي هُرَيْرَةَ عن النبي : ((كُلُّ أُمَّتِي مُعَافًى إِلا الْمُجَاهِرِينَ، وَإِنَّ مِنْ الْمُجَاهَرَةِ أَنْ يَعْمَلَ الرَّجُلُ بِاللَّيْلِ عَمَلا ثُمَّ يُصْبِحَ وَقَدْ سَتَرَهُ اللَّهُ عَلَيْهِ، فَيَقُولَ: يَا فُلانُ عَمِلْتُ الْبَارِحَةَ كَذَا وَكَذَا، وَقَدْ بَاتَ يَسْتُرُهُ رَبُّهُ، وَيُصْبِحُ يَكْشِفُ سِتْرَ اللهِ عَنْهُ)). رواه البخاري.
Maksudnya: Dari Abu Hurairah ra, bahawa Rasulullah saw telah bersabda: ((Setiap umatku itu dimaafkan, kecuali orang-orang yang menampakkan (menunjuk-nunjuk) kejahatannya sendiri. Dan sesungguhnya termasuk dari mereka yang menampakkan (keburukan sendiri) itu ialah jikalau seseorang melakukan sesuatu perbuatan (dosa) di waktu malam, kemudian tiba waktu pagi, sedangkan Allah telah menutupi keburukannya itu, tiba-tiba dia mengatakan pada paginya itu: “Wahai Fulan, malam tadi aku melakukan demikian, demikian.” Orang itu pada malamnya telah ditutupi dosanya oleh Allah, tetapi pada waktu pagi dia telah membuka apa yang ditutupi Allah kepadanya itu.)) [HR Bukhari dan Muslim]

Faktor Keluarga / Masyarakat yang langsung tak ambil peduli; nafsi! Nafsi..

Mungkin disebabkan kerana kejahilan atau membuta tuli kepada apa yang berlaku, dalam ertikata lain sudah “mati perasaan” “tidak ada sifat ghirah” “Amar Ma’ruf nahi mungkar” hanya tugas Pejabat agama! Dll.

ولقد كان أصحاب رسول الله من أشد الناس غيرة على أعراضهم، روي عن رسول الله أنه قال يومًا لأصحابه: ((إن دخل أحدكم على أهله ووجد ما يريبه أَشْهَدَ أربعًا. فقام سعد بن معاذ متأثرًا فقال يا رسول الله: أأدخل على أهلي فأجد ما يريبني انتظر حتى أشهد أربعًا؟! لا والذي بعثك بالحق!! إن رأيت ما يريبني في أهلي لأطيحنَّ بالرأس عن الجسد ولأضربنَّ بالسيف غير مصفح [أي بحدّه لا بعرضه] وليفعل الله بي بعد ذلك ما يشاء. فقال: ((أَتَعْجَبُونَ مِنْ غَيْرَةِ سَعْدٍ، لأَنَا أَغْيَرُ مِنْهُ وَاللهُ أَغْيَرُ مِنِّي))؛ ومن أجل غيرة الله حرَّم الفواحش ما ظهر منها وما بطن…)) الحديث، أصله في الصحيحين. [البخاري: (6846)، ومسلم: (1498)].
يقول ابن القيم رحمه الله: (إذا رحلت الغيرة من القلب ترحَّلت المحبة، بل ترحل الدين كله).
عَنْ سَالِمِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ : ((ثَلاثَةٌ لا يَنْظُرُ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ: الْعَاقُّ لِوَالِدَيْهِ، وَالْمَرْأَةُ الْمُتَرَجِّلَةُ، وَالدَّيُّوثُ. وَثَلاثَةٌ لا يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ: الْعَاقُّ لِوَالِدَيْهِ، وَالْمُدْمِنُ عَلَى الْخَمْرِ، وَالْمَنَّانُ بِمَا أَعْطَى)) رواه النسائي وأحمد “سنده حسن”. شرح سنن النسائي: (الْمُتَرَجِّلَة) الَّتِي تَتَشَبَّهُ بِالرِّجَالِ فِي زِيِّهِمْ وَهَيْئَاتهمْ. فَأَمَّا فِي الْعِلْم وَالرَّأْيِ فَمَحْمُودٌ. (وَالدَّيُّوث) وَهُوَ الَّذِي لا غَيْرَة لَهُ عَلَى أَهْلِهِ.
Zina: Dosanya, Hukumannya Di Dunia Di Dalam Syari’at Allah Dan Azabnya di Akhirat

1. Zina Adalah Satu Dosa Besar:

Zina adalah dosa yang sangat besar dan sangat keji serta seburuk-buruk jalan yang ditempuh oleh seseorang berdasarkan firman Allah SWT:

{ وَلا تَقْرَبُوا الزِّنَا إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلا }
Maksudnya: “Dan janganlah kamu mendekati zina, kerana sesungguhnya zina itu adalah faahisah (perbuatan yang keji) dan seburuk-buruk jalan (yang ditempuh oleh seseorang)”. [Al-Israa: 32]

Bahkan wajib dijauhi faktor-faktor yang dapat mendorong kepadanya. Orang yang berzina menunjukkan tahap imannya yang begitu rendah sekali. Kualiti imannya dapat digoyah dengan sekali rangsangan nafsu sahaja disebabkan tiada usaha dan kesungguhan untuk memelihara dan menjaganya.
 
2. Dicabut Iman darinya:

عن أَبَي هُرَيْرَةَ قَالَ
((إِذَا زَنَى الرَّجُلُ خَرَجَ مِنْهُ الإِيمَانُ كَانَ عَلَيْهِ كَالظُّلَّةِ، فَإِذَا انْقَطَعَ رَجَعَ إِلَيْهِ الإِيمَانُ))
Maksudnya: “Apabila seorang hamba berzina keluarlah iman darinya. Lalu iman itu berada di atas kepalanya seperti naungan, maka apabila dia telah bertaubat, kembali lagi iman itu kepadanya” [HR: Abu Daud: No. 4690, melalui Abu Hurairah “Sahih”]

Berkata Ibnu Abbas ra: “Dicabut cahaya (nur) keimanan di dalam zina”. [Riwayat Bukhari di awal kitab Hudud, Fathul Bari 12:58-59]
Sabda Nabi SAW.

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ: قَالَ النَّبِيُّ : ((لا يَزْنِي الزَّانِي حِينَ يَزْنِي وَهُوَ مُؤْمِنٌ، وَلا يَشْرَبُ الْخَمْرَ حِينَ يَشْرَبُ وَهُوَ مُؤْمِنٌ، وَلا يَسْرِقُ حِينَ يَسْرِقُ وَهُوَ مُؤْمِنٌ، وَلا يَنْتَهِبُ نُهْبَةً يَرْفَعُ النَّاسُ إِلَيْهِ فِيهَا أَبْصَارَهُمْ حِينَ يَنْتَهِبُهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ)) رواه البخاري.
Maksudnya: Dari Abu Hurairah, dia berkata: Telah bersabda Nabi SAW, “Tidak akan berzina seorang yang berzina ketika dia berzina padahal dia seorang mukmin. Dan tidak akan meminum arak ketika dia meminumnya padahal dia seorang mukmin. Dan tidak akan mencuri ketika dia mencuri padahal dia seorang mukmin. Dan tidak akan merampas barang yang manusia (orang ramai) melihat kepadanya dengan mata mereka ketika dia merampas barang tersebut pada ketika dia seorang mukmin”. [HR: Al-Bukhari no. 2475 dan Muslim]
Maksud dari hadis yang mulia ini ialah:

Pertama: Bahawa sifat seorang mukmin tidak berzina dan seterusnya.

Kedua: Apabila seorang mukmin itu berzina dan seterusnya maka hilanglah kesempurnaan iman dari dirinya”. [Lihat syarah hadis ini di Fathul Bari no. 6772 Syarah Muslim Juz.2 m/s: 41-45, Imam An-Nawawi]

Di antara sifat “Ibaadur Rahman” [Tafsir Ibnu Katsir surat Al-Furqan ayat 68] ialah: ‘Tidak berzina’. Maka apabila seorang itu melakukan zina, nescaya hilanglah sifat-sifat mulia dari dirinya bersama hilangnya kesempurnaan iman dan nur keimannya.
 
3. Jenayah zina orang tua / sudah berkahwin:
Kalau zina itu dilakukan oleh orang yang sudah tua, maka dosanya akan lebih besar lagi berdasarkan sabda Nabi yang mulia SAW.

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ : ((ثَلاثَةٌ لا يُكَلِّمُهُمْ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ، وَلا يُزَكِّيهِمْ. قَالَ أَبُو مُعَاوِيَةَ: وَلا يَنْظُرُ إِلَيْهِمْ، وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ: شَيْخٌ زَانٍ، وَمَلِكٌ كَذَّابٌ، وَعَائِلٌ مُسْتَكْبِرٌ)) رواه مسلم.
Maksudnya: “Ada tiga golongan (manusia) yang Allah tidak akan berbicara kepada mereka pada hari kiamat dan tidak mensucikan mereka dan tidak melihat kepada mereka, dan bagi mereka seksa yang sangat pedih, iaitu; Orang tua yang berzina, raja yang pendusta (pembohong) dan orang miskin yang sombong” [HR: Muslim]

Demikian juga apabila dilakukan oleh orang yang telah bernikah atau pernah merasakan nikah yang sah, baik sekarang ini sebagai suami atau isteri atau duda atau janda, sama saja, dosanya sangat besar dan hukumannya sangat berat yang setimpal dengan perbuatan mereka, iaitu dirotan sebanyak seratus kali kemudian direjam sampai mati atau cukup direjam saja.

Adapun bagi lelaki yang masih bujang atau dan anak gadis hukumnya dirotan seratus kali kemudian diasingkan (dibuang daerah) selama satu tahun.

Peringkat Dosa Besar Zina;

Dengan melihat kepada perbezaan hukuman dunia maka para ulama memutuskan berbeza juga besarnya dosa zina itu dari dosa besar kepada yang lebih besar dan sebesar-besar dosa besar. Mereka melihat siapa yang melakukannya dan kepada siapa dilakukannya.

4. Zina dengan saudara / jiran:

الْمِقْدَادَ بْنَ الأَسْوَدِ يَقُولُ: قَالَ لأَصْحَابِهِ: مَا تَقُولُونَ فِي الزِّنَا؟ قَالُوا: حَرَّمَهُ اللهُ وَرَسُولُهُ، فَهُوَ حَرَامٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ. قَالَ: فَقَالَ رَسُولُ اللهِ لأَصْحَابِهِ: ((لأَنْ يَزْنِيَ الرَّجُلُ بِعَشْرَةِ نِسْوَةٍ أَيْسَرُ عَلَيْهِ مِنْ أَنْ يَزْنِيَ بِامْرَأَةِ جَارِهِ)) قَالَ: فَقَالَ مَا تَقُولُونَ فِي السَّرِقَةِ؟ قَالُوا: حَرَّمَهَا اللهُ وَرَسُولُهُ فَهِيَ حَرَامٌ. قَالَ: ((لأَنْ يَسْرِقَ الرَّجُلُ مِنْ عَشْرَةِ أَبْيَاتٍ أَيْسَرُ عَلَيْهِ مِنْ أَنْ يَسْرِقَ مِنْ جَارِهِ)) مسند أحمد، صحيح الجامع.
Kemudian, kalau kita melihat kepada siapa dilakukannya, maka apabila seorang itu berzina dengan isteri jirannya, masuklah dia ke dalam sebesar-besar dosa besar. Lebih membinasakan lagi apabila zina itu dilakukan kepada mahramnya seperti kepada ibu kandung, ibu tiri, anak, saudara kandung, anak sendiri, anak saudara, ibu saudara dan lain-lain yang ada hubungan mahram, maka hukumannya adalah bunuh. [Lihat: Tafsir Ibnu Katsir surah An-Nisaa ayat 22]
 
5. Zina juga dapat menarik bala bencana dan malapetaka, sabda Nabi SAW:

((إِذَا ظَهَرَ الزِّنَا وَالرِّبَا فِي قَرْيَةٍ، فَقَدْ أَحَلُّوا بِأَنْفُسِهِمْ عَذََابَ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ)) رواه الطبراني والحاكم.
Maksudnya: “Apabila zahir/nyata zina dan riba dalam sesebuah tempat, maka penduduk tempat itu telah menghalalkan untuk diri mereka azab dan siksa Allah”. [Riwayat al-Hakim, dan katanya; sahih isnadnya].

6- Berbagai bala dan bencana di Dunia:

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: أَقْبَلَ عَلَيْنَا رَسُولُ اللَّهِ فَقَالَ:
((يَا مَعْشَرَ الْمُهَاجِرِينَ! خَمْسٌ إِذَا ابْتُلِيتُمْ بِهِنَّ وَأَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ تُدْرِكُوهُنَّ؛
1) لَمْ تَظْهَرْ الْفَاحِشَةُ فِي قَوْمٍ قَطُّ حَتَّى يُعْلِنُوا بِهَا إِلا فَشَا فِيهِمْ الطَّاعُونُ وَالأَوْجَاعُ الَّتِي لَمْ تَكُنْ مَضَتْ فِي أَسْلافِهِمْ الَّذِينَ مَضَوْا.
2) وَلَمْ يَنْقُصُوا الْمِكْيَالَ وَالْمِيزَانَ إِلا أُخِذُوا بِالسِّنِينَ، وَشِدَّةِ الْمَئُونَةِ، وَجَوْرِ السُّلْطَانِ عَلَيْهِمْ.
3) وَلَمْ يَمْنَعُوا زَكَاةَ أَمْوَالِهِمْ إِلا مُنِعُوا الْقَطْرَ مِنْ السَّمَاءِ، وَلَوْلا الْبَهَائِمُ لَمْ يُمْطَرُوا.
4) وَلَمْ يَنْقُضُوا عَهْدَ اللَّهِ وَعَهْدَ رَسُولِهِ إِلا سَلَّطَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ عَدُوًّا مِنْ غَيْرِهِمْ، فَأَخَذُوا بَعْضَ مَا فِي أَيْدِيهِمْ.
5) وَمَا لَمْ تَحْكُمْ أَئِمَّتُهُمْ بِكِتَابِ اللَّهِ، وَيَتَخَيَّرُوا مِمَّا أَنْزَلَ اللَّهُ إِلا جَعَلَ اللَّهُ بَأْسَهُمْ بَيْنَهُمْ)) [رواه ابن ماجه - (صحيح)]

7- Implikasi zina terhadap tubuh badan.

Zina adalah suatu jenayah mungkar dan perilaku buruk yang telah Allah swt tetapkan baginya hukuman dunia dan balasan akhirat. Malah seorang penzina lazimnya tidak terselamat daripada pelbagai penyakit yang membinasakan sebagai hukuman Ilahi.

Telah terbukti bahawa zina adalah punca kepada beberapa penyakit kronik dan merbahaya, antaranya;

1. HIV/Aids: Ia adalah satu penyakit yang melemahkan daya ketahanan (antibodi) tubuh badan dalam melawan jangkitan kuman serta menyebabkan penyakit kronik yang membawa maut kepada penghidapnya. Ianya berpindah melalui penzinaan, dari lelaki kepada perempuan dan sebaliknya. Sehingga ke hari ini ubat untuk penyakit ini masih dalam kajian.

2. Sifilis: Ia adalah sejenis bakteria yang menjangkiti anggota kelamin dan anggota-anggota lain bagi kaum lelaki dan wanita. Ia akan merebak menjadi penyakit kulit pada seluruh badan. Ia juga boleh menyerang anggota saraf dan saluran darah ke otak .

3. Gonorrhoea: Penyakit ini akan menyebabkan anggota kelamin mengeluarkan cecair bernanah akibat jangkitan kuman terhadap anggota kelamin lelaki dan juga wanita. Jika berpanjangan ia akan menumbuhkan bisul (ulcers tumours) dan pengeluaran nanah yang boleh menyebabkan kemandulan bagi lelaki dan wanita.

Beberapa penyakit lain yang masyhur akibat hubungan seks dan menular melaluinya: Herpes Genital, jangkitan seumur hidup yang menyebabkan melecet-luka pada alat kelamin yang biasanya hilang dan muncul semula. Kutil di kelamin (Genital wart), Hepatitis B, Kanser prostat, Kanser Serviks (leher rahim) dan sebagainya.

Sangat penting mengetahui bahawa hubungan seksual bukan hanya sekadar hubungan intim. Hubungi seksual seperti ciuman, oral seks, melalui dubur dan penggunaan alat bantu seks seperti vibrator juga berisiko menyebarkan virus.

Disebabkan pelbagai implikasi buruk, berbagai-bagai penyakit dan juga bencana-bencana ini, maka Allah swt telah mengharamkan amalan ini sebagai suatu rahmat dan hidayah petunjuk kepada manusia untuk melalui jalan-jalan kebaikan, sumber kejayaan dan keselamatan terhadap agama, masyarakat, diri dan tubuh badan.

8- Kesan Terhadap Keturunan:


عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ: أَنَّهُ سَمِعَ رَسُولَ اللَّهِ يَقُولُ حِينَ نَزَلَتْ آيَةُ الْمُتَلاعِنَيْنِ: ((أَيُّمَا امْرَأَةٍ أَدْخَلَتْ عَلَى قَوْمٍ مَنْ لَيْسَ مِنْهُمْ فَلَيْسَتْ مِنْ اللَّهِ فِي شَيْءٍ، وَلَنْ يُدْخِلَهَا اللَّهُ جَنَّتَهُ. وَأَيُّمَا رَجُلٍ جَحَدَ وَلَدَهُ وَهُوَ يَنْظُرُ إِلَيْهِ، احْتَجَبَ اللهُ مِنْهُ وَفَضَحَهُ عَلَى رُءُوسِ الأَوَّلِينَ وَالآخِرِينَ)). [رواه داود. ضعيف الجامع]
حاشية السندي: قَوْله (فَلَيْسَتْ مِنْ اللَّه فِي شَيْء) مِنْ دِينه أَوْ مِنْ رَحْمَته وَهَذَا تَغْلِيظ لِفِعْلِهَا.
9- Lebih Teruk Dari Haiwan:

Haiwan tidak melakukan zina sebagaimana dalam kisah monyet menjatuhkan hukuman rejam ke atas penzina.

عَنْ عَمْرِو بْنِ مَيْمُونٍ قَالَ: (رَأَيْتُ فِي الْجَاهِلِيَّةِ قِرْدَةً اجْتَمَعَ عَلَيْهَا قِرَدَةٌ قَدْ زَنَتْ فَرَجَمُوهَا فَرَجَمْتُهَا مَعَهُمْ) رواه البخاري.
فتح الباري لابن حجر: قَوْله: (رَأَيْت فِي الْجَاهِلِيَّة قِرْدَة) بِكَسْرِ الْقَاف وَسُكُون الرَّاء وَاحِدَة الْقُرُود، وَقَوْله: “اِجْتَمَعَ عَلَيْهَا قِرَدَة” بِفَتْحِ الرَّاء جَمْع قِرْد، وَقَدْ سَاقَ الإِسْمَاعِيلِيّ هَذِهِ الْقِصَّة مِنْ وَجْه آخَر مُطَوَّلَة مِنْ طَرِيق عِيسَى بْن حِطَّان عَنْ عَمْرو بْن مَيْمُون قَالَ: “كُنْت فِي الْيَمَن فِي غَنَم لأَهْلِي وَأَنَا عَلَى شَرَف، فَجَاءَ قِرْد مِنْ قِرَدَة فَتَوَسَّدَ يَدهَا، فَجَاءَ قِرْد أَصْغَر مِنْهُ فَغَمَزَهَا، فَسَلَّتْ يَدهَا مِنْ تَحْت رَأْس الْقِرْد الأَوَّل سَلا رَفِيقًا وَتَبِعَتْهُ، فَوَقَعَ عَلَيْهَا وَأَنَا أَنْظُر، ثُمَّ رَجَعَتْ فَجَعَلَتْ تُدْخِل يَدهَا تَحْت خَدّ الأَوَّل بِرِفْقٍ، فَاسْتَيْقَظَ فَزِعًا، فَشَمَّهَا فَصَاحَ، فَاجْتَمَعَتْ الْقُرُود، فَجَعَلَ يَصِيح وَيُومِئ إِلَيْهَا بِيَدِهِ، فَذَهَبَ الْقُرُود يَمْنَة وَيَسْرَة، فَجَاءُوا بِذَلِكَ الْقِرْد أَعْرِفهُ، فَحَفَرُوا لَهُمَا حُفْرَة فَرَجَمُوهُمَا، فَلَقَدْ رَأَيْت الرَّجْم فِي غَيْر بَنِي آدَم”.نسأل الله السلامة والعافية.

10- Fahisyah adalah hutang yang bertangguh.

هذه قصيدة جميلة للإمام الشافعى فى التعفف يقول:
عِفُّوا تَعِفُّ نِسَاؤُكُم في المَحرَمِ …… وتَجَنَّبُوا ما لا يَليقُ بمُســلِم
إن الزنا دَيْنٌ فإن أقرضتَهُ …… كان الوفَا مِن أهلِ بيتكَ فاعلَــمِ
يا هاتكاً حرم الرجال وقاطعا …… سبل المودة عشت غير مكـرم
لو كنت َ حرا من سلالة ماجِد …… ما كنتَ هتاكا لحرمة مسـلمِ
مَن يَزْنِ يُزْنَ بِهِ ولو بِجِدَارِهِ ….. إن كنتَ يا هذا لبيبًا فَافْهَـــمِ
من يزن في قوم بألفي درهم ….. يزن في أهل بيته ولو بالدرهـم
عَنِ ابْنِ عُمَرَ رفعه: ((بَرُّوا آباءَكُمْ تَبَرُّكُمْ أَبْنَاؤُكُمْ، وَعِفُّوا تَعِفُّ نِسَاؤُكُمْ))
المعجم الكبير للطبراني: [(ضعيف) انظر حديث رقم: 2329 في ضعيف الجامع].
وقال ابن الجوزي في صيد الخاطر: “مَا نَزَلَتْ بِي آفَةٌ، وَلا غَمٌّ، وَلا ضِيقُ صَدْرٍ، إلا بِزَلَلٍ أَعْرِفُهُ، حَتَّى يُمْكِنَنِي أَنْ أَقُولَ هَذَا بِالشَّيْءِ الْفُلانِيِّ، وَرُبَّمَا تَأَوَّلْت تَأْوِيلا فِيهِ بُعْدٌ، فَأَرَى الْعُقُوبَةَ. [غذاء الألباب في شرح منظومة الآداب].
Hukuman Di Dunia:

تفسير ابن كثير: سورة النور، وهي مدنية. بسم الله الرحمن الرحيم. {سُورَةٌ أَنزلْنَاهَا وَفَرَضْنَاهَا وَأَنزلْنَا فِيهَا آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ (1) الزَّانِيَةُ وَالزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَةٍ وَلا تَأْخُذْكُمْ بِهِمَا رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَلْيَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ (2)}
يقول تعالى: هذه {سُورَةٌ أَنزلْنَاهَا} فيه تنبيه على الاعتناء بها ولا ينفى ما عداها. {وفرضناها} قال مجاهد وقتادة: أيْ بيّنا الحلال والحرام والأمر والنهي، والحدود. وقال البخاري: ومن قرأ “فَرَضْناها” يقول: فَرَضْنا عليكم وعلى من بعدكم . {وَأَنزلْنَا فِيهَا آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ} أي: مفسَّرات واضحَات، {لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ}.
ثم قال تعالى: {الزَّانِيَةُ وَالزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَةٍ} هذه الآية الكريمة فيها حكم الزاني في الحد، وللعلماء فيه تفصيل ونزاع؛ فإن الزاني لا يخلو إما أن يكون بكرًا، وهو الذي لم يتزوج، أو محصنا، وهو الذي قد وَطِئَ في نكاح صحيح، وهو حر بالغ عاقل. فأما إذا كان بكرًا لم يتزوج، فإن حدَّه مائة جلدة كما في الآية ويزاد على ذلك أن يُغرّب عاما عن بلده عند جمهور العلماء، خلافا لأبي حنيفة، رحمه الله؛ فإن عنده أن التغريبَ إلى رأي الإمام، إن شاء غَرَّب وإن شاء لم يغرِّب .
وحجة الجمهور في ذلك ما ثبت في الصحيحين، من رواية الزهري، عن عُبَيْد الله بن عبد الله بن عُتبة بن مسعود، عن أبي هريرة وزيد بن خالد الجُهَنيّ، جَاءَ أَعْرَابِيٌّ فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللهِ اقْضِ بَيْنَنَا بِكِتَابِ اللهِ، فَقَامَ خَصْمُهُ فَقَالَ: صَدَقَ، اقْضِ بَيْنَنَا بِكِتَابِ اللهِ. فَقَالَ الأَعْرَابِيُّ: إِنَّ ابْنِي كَانَ عَسِيفًا عَلَى هَذَا، فَزَنَى بِامْرَأَتِهِ فَقَالُوا لِي عَلَى ابْنِكَ الرَّجْمُ، فَفَدَيْتُ ابْنِي مِنْهُ بِمِائَةٍ مِنْ الْغَنَمِ وَوَلِيدَةٍ، ثُمَّ سَأَلْتُ أَهْلَ الْعِلْمِ فَقَالُوا: إِنَّمَا عَلَى ابْنِكَ جَلْدُ مِائَةٍ وَتَغْرِيبُ عَامٍ. فَقَالَ النَّبِيُّ : لأَقْضِيَنَّ بَيْنَكُمَا بِكِتَابِ اللهِ، أَمَّا الْوَلِيدَةُ وَالْغَنَمُ فَرَدٌّ عَلَيْكَ، وَعَلَى ابْنِكَ جَلْدُ مِائَةٍ وَتَغْرِيبُ عَامٍ. اغْدُ يَا أُنَيْسُ إِلَى امْرَأَةِ هَذَا، فَإِنْ اعْتَرَفَتْ فَارْجُمْهَا. قَالَ: فَغَدَا عَلَيْهَا فَاعْتَرَفَتْ، فَأَمَرَ بِهَا رَسُولُ اللَّهِ فَرُجِمَتْ “. [صحيح البخاري برقم (2314، 6633) وصحيح مسلم برقم (1697)]. ففي هذا دلالة على تغريب الزاني مع جلد مائة إذا كان بكرا لم يتزوج.
فأما إن كان محصنا فإنه يرجم، كما قال الإمام مالك: حدثني ابن شهاب، أخبرنا عبيد الله بن عبد الله بن عتبة بن مسعود، أن ابن عباس أخبره أن عمر قام فحمد الله وأثنى عليه، ثم قال: أما بعد، أيها الناس، فإن الله بعث محمدًا بالحق، وأنزل عليه الكتاب، فكان فيما أنزل عليه آية الرجم، فقرأناها وَوَعَيْناها، وَرَجمَ رسول الله وَرَجمْنا بعده، فأخشى أن يطول بالناس زمان أن يقول قائل: لا نجد آية الرجم في كتاب الله، فيضلوا بترك فريضة قد أنزلها الله، فالرجم في كتاب الله حق على من زنى، إذا أحصن، من الرجال والنساء، إذا قامت البينة، أو الحبل، أو الاعتراف. أخرجاه في الصحيحين من حديث مالك مطولا وهذا قطعة منه، فيها مقصودنا هاهنا. [الموطأ (2/822) وصحيح البخاري برقم (6829،6830) وصحيح مسلم برقم (1691) وهو عندهما بهذا السياق من حديث ابن شهاب الزهري.].
 
Antara Cara Mengatasi:
 
Selain kita wajib menjauhi aspek-aspek negatif yang disebutkan, kita perlu kembali kepada cara asas yang ditunjukkan oleh Nabi SAW, iaitu:

i. Menundukkan pandangan, baik lelaki mahupun perempuan. Dalam erti kata khusus, menjaga pandangan mata daripada bercampur dengan unsur-unsur seksual. Daripada Jarir bin ‘Abdillah al-Bajali ra, berkata:

عَنْ أَبِي زُرْعَةَ عَنْ جَرِيرٍ قَالَ: سَأَلْتُ رَسُولَ اللَّهِ عَنْ نَظْرَةِ الْفَجْأَةِ؟ فَقَالَ: ((اصْرِفْ بَصَرَكَ)).

“Aku bertanya kepada Nabi SAW tentang memandang perempuan dengan pandangan secara tiba-tiba, maka baginda memerintahkanku untuk memalingkan pandanganku.” Dalam riwayat lain beliau bersabda: “Tundukkan pandanganmu.” [HR Abu Daud: Sahih].

عَنْ عَلِيٍّ قَالَ: قَالَ لِي رَسُولُ اللَّهِ : ((لا تُتْبِعْ النَّظَرَ النَّظَرَ؛ فَإِنَّ الأُولَى لَكَ وَلَيْسَتْ لَكَ الأَخِيرَةُ)) رواه أحمد
Sabda Nabi SAW kepada Ali bin Abi Talib RA: “Wahai ‘Ali, janganlah engkau ikuti satu pandangan dengan pandangan lainnya. Sesungguhnya bagimu hanya pandangan yang pertama dan tidak bagi pandangan yang selanjutnya.” [HR Ahmad].
 
ii. Menjauhi pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan. Ini kerana pergaulan itu perlu bersandar kepada batasan-batasan Syara’. Daripada Ibnu ’Umar RA, Rasulullah SAW bersabda:

((قَالَ لا يَخْلُوَنَّ رَجُلٌ بِامْرَأَةٍ إِلا كَانَ ثَالِثَهُمَا الشَّيْطَانُ)) رواه الترمذي “صحيح”.
Maksudnya: “Tidaklah seorang lelaki yang berdua-duaan dengan seorang wanita, kecuali yang ketiganya adalah syaitan.” [HR al-Tirmizi “Sahih”]
 
iii. Menekankan tanggungjawab kaum lelaki dalam membimbing kaum wanita agar mengikuti kehendak Syara’, seperti tanggungjawab bapa terhadap anak perempuan, dan tanggungjawab suami terhadap isteri dan sebagainya. Daripada Usamah bin Zaid RA, Rasulullah SAW bersabda:

((مَا تَرَكْتُ بَعْدِي فِتْنَةً أَضَرَّ عَلَى الرِّجَالِ مِنْ النِّسَاءِ)) رواه البخاري.
Maksudnya: “Tidaklah aku tinggalkan fitnah di tengah-tengah manusia sepeninggalanku yang lebih berbahaya daripada fitnah wanita.” [HR al-Bukhari dan Muslim).
 
iv. Banyak berdoa kepada Allah SWT.

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ يَدْعُو وَيَقُولُ: ((اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَمِنْ عَذَابِ النَّارِ وَمِنْ فِتْنَةِ الْمَحْيَا وَالْمَمَاتِ وَمِنْ فِتْنَةِ الْمَسِيحِ الدَّجَّالِ)) رواه البخاري.
Semoga kita dan zuriat kita dipelihara dan dijauhkan oleh Allah SWT daripada perbuatan keji dan maksiat ini. Janganlah sekali-sekali mendekati zina walaupun unsur-unsurnya yang kecil sekalipun, dan jauhilah perbuatan dosa dan maksiat.
 
v. Berkahwin.

Firman Allah SWT:

 وَأَنْكِحُوا الْأَيَامَى مِنْكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ (النور: 32).

Maksudnya: {Dan kahwinkanlah orang-orang yang bersendirian di antara kamu, dan orang-orang yang layak (berkahwin) dari hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan hamba-hamba sahayamu yang perempuan.} [An-Nur: 32]
Sabda Rasulullah saw:

«النكاح من سنتي، فمن لم يعمل بسنتي فليس مني، وتزوَّجوا فإني مكاثر بكم الأمم،
ومن كان ذا طول فلينكح، ومن لم يجد فعليه بالصِّيام، فإن الصَّوم له وجاء».
Maksudnya: “Perkahwinan adalah sunnahku. Sesiapa yang tidak beramal dengan sunnahku maka dia bukan dari kalanganku. Berkahwinlah! Kerana melalui kamu bilangan umatku mengatasi bilangan umat yang lain. Sesiapa yang mampu hendaklah dia berkahwin, sesiapa yang tidak mampu pula hendaklah dia berpuasa, kerana puasa dapat mengawal hawa nafsunya.” [HR: Ibnu Majah No. 1846, Sahih Al-Jami’ No. 6807 “Sahih”].
ِ
Akhukum,
   
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Photobucket