Friday 27 January 2012

Beriman Dengan Akidah Perjuang


Tertubuhnya Pas bukan kerana protes kepada mana-mana individu. Bukan juga kerana berebut pangkat dan habuan dunia. Tetapi kerana melaksanakan tuntutan Allah SWT yang di dalam Surah al-Imran 3:104.


“Hendaklah ada di kalangan kamu ada segolongan orang yang menyeru kepada kebaikan dan meyuruh membuat yang makruf dan mencegah dari mungkar, dan mereka itulah orang-orang yang beruntung”


Oleh itu saya yakin mereka yang menyertai perjuangan Pas ialah kerana dasar, bukan kerana individu. Oleh itu walaupun pemimpin tertinggi Pas meninggalkan Pas namun ahlinya tidak bergerak darida paksi perjuangan. Malahan Pas terus mara ke hadapan member cabaran kepada kuasa Umno di negara ini. Pas pernah kehilangan beberapa tokoh yang berada di saf hadapan seperti Ustaz Haji Ahmad Fuad bekas Yang Dipertua Pas pertama, Ustaz Osman Abdullah bekas Setiausaha Agung Pas, Datuk Asri Haji Muda bekas Yang Di Pertua Pas,  Wan Ismail Wan Ibrahim Bekas Timbalan Menteri Besar Pas Kelantan, Ustaz Nakhaei hj Ahmad bekas Naib Presiden Pas dan banyak lagi.


Seperti yang termaktub di dalam Perlembagaan Pas Fasal 3. Dasar Pas ialah Islam


Hujah ini diperkuatkan lagi melalui muqaddimah Perlembagaan Pas,


“Bahawa sesungguhnya adalah diistiharkan demi untuk menyempurnakan takwa kepada Allah dengan kebaktian sesama manusia yang dijadikan dengan menegakkan al-Amru bil Ma’ruf wa al-Nahyu ‘anil munkar dalam kehidupan masyarakat dan bernegara yang di namakan Parti Islam Semalaysia. 


Islam yang diperjuangkan oleh Pas ialah Islam yang lengkap (syumul), merangkumi semua perkara samaada ibadah, politik, ekonomi, akhlak. Dalam erti kata yang lain yang merangkumi urusan hidup dan mati. Pas mahu memperjuangkan Din wa daulah (agama dan Negara)


Justeru itu perbezaan Umno dan Pas bukan perkara , solat, puasa, zakat dan haji. Tetapi perbezaanya, Umno mengamalkan Islam yang sempit. Islam pada perkara yang berhubung dengan sembahyang, puasa dan zakat. Sedangkan penghayatan Islam oleh Pas luas merentasi daripada hubungan dengan Allah hatta dengan manusia. Islam yang diperjuangkan oleh Pas mengajar supaya semua perkara yang diamalkan di dunia akan dihitung di hadapan Allah SWT justeru itu tidak ada pemisahan hidup dengan akhirat.


Pas menerima konsep Islam secara keseluruhan “syumul”, bukan tempelan.  Pas bukan menerima Islam pada perkara puasa tetapi menghalalkan judi. Pas bukan parti yang menerima hukum zakat tetapi tidak beriman dengan ayat  hukuman zina. Pas bukan parti yang menerima hukum wajib puasa tetapi menolak ayat mengenai pengharaman arak.


Islam yang diperjuangkan oleh Pas bukan rekaan mana-mana pemimpin. Tetapi ia bersumberkan kepada apa yang diajar oleh Nabi Muhammad SAW yang mengajar dan mendidik melalui wahyu yang disampaikan kepada kita. Kerana Islam bukan satu doktren rekaan mana-mana pihak. Dengan itu apa sahaja tindakan yang kita lakukan ia bertitik tolak kepada apa yang diperlakukan oleh Nabi dan Rasul S.A.W. Islam yang diperjuangkan bukan satu yang hendak dipolitik atau mainan politik semata-mata. Oleh itu Pas berusaha untuk memertabatkan Islam. Bukan kita memperalatkan Islam untuk mencari sokongan. Justeru itu Pas perlukan kuasa. Jika ada  kuasa maka kita boleh melaksanakan apa yang diperintahkan oleh Allah SWT kepada kita.  Sebaliknya kalau kita tidak mendapat kuasa maka segala kecantikan Islam hanya boleh terdapat dalam kitab feqah dan lipatan tamaddun Islam sahaja

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Photobucket