Friday 13 January 2012

PRU-13 paling sengit untuk BN



KOTA BHARU, 13 Jan: Umno dan BN tidak mampu mengekang kebangkitan rakyat yang luar biasa khususnya untuk menghadapi Pilihanraya Umum ke-13, apa lagi kekuatan pembangkang dalam Pakatan Rakyat semakin padu.

Justeru itu, PRU Ke-13, dilihat sebagai pilihanraya yang paling sengit dalam sejarah negara apabila BN bakal menerima tentangan tiga gabungan parti yang semakin hebat, PKR, PAS dan DAP.

Setiausaha Majlis Pimpinan Negeri, PKR Kelantan, Muhammad Hisomuddin Bakar berkata demikian, ketika mengulas kedudukan PR selepas pembebasan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dalam kes liwat.

Katanya, rakyat kini sudah membuat pilihan sendiri siapa yang bakal dipilih sebagai Perdana Menteri dalam pilihanraya umum akan datang.

“Kita melihat trend rakyat kini yang inginkan perubahan sudah tidak boleh dikawal oleh pihak kerajaan lagi mahupun melalui media masa milik mereka,”ujarnya.

Menurutnya lagi, kebangkitan rakyat yang dapat dilihat sewaktu berhimpun dalam kempen pembebasan Anwar 901, hanyalah sebahagian perubaan mood rakyat ketika ini.

Tegasnya lagi, BN kini terpaksa berhadapan dengan gabungan Pakatan Rakyat yang paling kuat dalam sejarah penubuhan PR itu sendiri.

Tegasnya, semasa PRU 12 (2008), PAS dan PKR sahaja, DAP langsung bersendirian, manakala semasa PRU 11 (2004) pula DAP hanya rapat dengan PKR sahaja.

"Kini ketiga-tiganya amat rapat sekali terutama dengan apa yang diperlihatkan dalam setiap kali konvensyen Pakatan," katanya.

Esok Pakatan akan mengadakan konvensyen ke 3 di Alor Setar. Konvensyen pertama di Shah Alam (Kerajaan negeri pimpinan PKR), kedua di Pulau Pinang (kerajaan negeri pimpinan DAP) dan kini di Alor Setar (kerajaan negeri pimpinan PAS).

“Untuk persiapan menghadapi pilihanraya umum nanti, dengan sistem parti yang rosak, korupsi, dasar kerajaan yang tidak membela rakyat seharusnya ditangani secara khusus agar rakyat mengetahuinya,”ujarnya lagi.

PKR Kelantan sendiri misalnya semakin kuat khususnya dalam hubungan dengan PAS.

Sambungnya, kehadiran yang begitu ramai penyokong PR pada majlis Anwar di Machang sebelum keputusan dibuat oleh mahkamah, membuktikan sokongan rakyat terhadap PR dan Anwar semakin besar.
 

Selain sokongan rakyat yang terbaik untuk Pakatan, PRU 13 juga bakal mencatatkan keadaan BN yang paling teruk ekoran kehancuran satu persatu tiang-tiang untuk parti komponen BN.

BN kini seolah-olah ada Umno sahaja selepas MCA, MIC dan Gerakan sedang teraba-raba mencari arah manakala Umno pula saban hari menyusankan rakan komponen mereka.

Bukan sahaja di Semenanjung, rakannya Umno di Sabah dan Sarawak juga menghadapi masalah yang sama.

Sumber: Harakah Daily
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Photobucket